duminică, 8 aprilie 2012

PLAN DE AFACERI - Etape esentiale - CALCUL FINANCIAR



Planul de afaceri . . .

şi mai multe răspunsuri pentru întemeietorul unei firme
Pentru a putea aborda problematica (aparent teoretică şi formală) a planului de afaceri, prezentul capitol este structurat în cadrul a 3 întrebări simple, la care răspunsurile încearcă să convingă întreprinzătorul - întemeietor al unei firme - cu privire la utilitatea acestui plan de afaceri, ca instrument viu de conducere a propriei sale afaceri. Întrebările sunt:
CE este un plan de afaceri ?
DE CE este nevoie de un plan de afaceri ?
CARE este conţinutul unui plan de afaceri ?
1. Prima întrebare:
Ce este un plan de afaceri?
Pentru a înţelege ce este un plan de afaceri trebuie definit întâi conceptul de „afacere”. O definiţie neconvenţională a acestui concept, poate fi:
intenţia unei persoane (fizice sau juridice)
de a face/a întreprinde anumite activităţi
în scopul obţinerii unui profit
O afacere trebuie aşadar bine pregătită, din timp, exact aşa ca atunci când îţi construieşti o casă; trebuieca înainte de a te apuca de construcţia efectivă, să pui pe hârtie sub forma unui proiect concepţia şicalculele tale.
Acest proiect este planul de afaceri: proiectul afacerii tale. Şi, evident o afacere bună necesită un plan deafaceri bine conceput.
Un plan de afaceri se bazează pe următoarele elemente:
- un întreprinzător (omul de afaceri), care îşi asumă conştient anumite riscuri şi doreşte să obţină un anumit profit
- mai multe activităţi care consumă resurse şi care generează profit (ideea de afacere)
- un mediu în care se desfăşoară aceste activităţi (mediul de afaceri).
2. A doua întrebare:
DE CE este nevoie de un plan de afaceri?
Înainte ca zidurile halei de fabricaţie sau oricare alte spaţii ale firmei tale să fie construite, conceptul firmei se naşte în mintea oricărui întreprinzător parcurgând câteva etape:
􀂉 la început a fost ideea ta de afacere
􀂉 apoi din idee s-a născut viziunea ta

Vezi și 

  1. Schema de tratament pentru Covid-19

  2. În medie, perioade necesară

  3. dezvoltării unui vaccin este de 12-15 ani ?

  4. Romania traiește , încă ,  din inertia bogățiilor

  5. Scara de valori a societății romanești 

  6. Europa privită din viitor

  7. Hrana vie

  8. Planurile in derulare sunt o munca in progres 

  9. Destinatii uimitoare pe glob

  10. Miracolul japonez- Drum

  11. reconstruit în patru zile

  12. Primarul care nu frură

  13. Duda a pus mâna pe Casa

  14. Regală

  15. Nu poti multiplica bogatia

  16. divizand-o !  

  17. Evolutia Laptop - Cântărea

  18. 5,44 kg

  19. O Nouă Republică

  20. A fi patriot nu e un merit, e o datorie.! 

  21. În vremea monarhiei, Țaranii romani reprezentau 90% 

  22. Miracolul din Noua Zeelandă - LYPRINOL

  23. Cea mai frumoasă scrisoare de dragoste

  24. Locul unde Cerul se uneste cu Pamantul

  25. Fii propriul tău nutriționist

  26. Maya ramane o civilizatie misterioasa

  27. Slăbești daca esti motivat

  28. Serbet de ciocolata

  29. Set medical Covid necesar acasă

  30. Medicament retras - folosit în diabet

  31. Brexit-ul - Spaima Europei

  32. Virusul Misterios

  33. Inamicul numărul unu al

  34. acumulatorilor 

  35. Sistemele solare - apă caldă

  36. Economisirea energiei electrice

  37.  Hoțul de cărți

  38. Aparitia starii de insolventa

  39. TRUMP ESTE PRESEDINTE

  40. Microbii din organismul uman

  41. Despre islamizarea Europei. O publicăm integral.   

  42. „Naţiunea este mai importantă ca Libertatea !”

  43. Masca ce omoară virusul    

  44.  O veste de Covid  

  45. Primul an de viaţă - Alocatia pentru copil  

  46. Tavalugul Marelui Razboi - Globaliyarea 

 


1
􀂉 la care pentru a ajunge ai nevoie de o strategie
􀂉 şi în final pentru a aplica strategia ta ai nevoie de planul afacerii tale.
Iată de ce acest plan reprezintă pe de o parte instrumentul intern prin care tu poţi conduce şi controla, pentru tine, întregul proces de demarare a firmei tale.
În egală măsură planul de afaceri reprezintă şi un instrument extern, fiind şi un instrument excelent de comunicare cu mediul economic. Acesta „transmite” tuturor celor din jurul tău, clienţi, furnizori, parteneri strategici, finanţatori, acţionari, că tu ştii cu certitudine ce ai de făcut, iar într-o economie de piaţă funcţională, partenerii tăi de afaceri serioşi apreciază acest lucru şi te vor percepe ca pe un actor pertinent al mediului economic.
3. A treia întrebare
CARE este conţinutul unui plan de afaceri ?
Nu există două afaceri la fel. Nu există două organizaţii la fel. Şi de asemenea nu există formule magice pentru elaborarea planurilor de afaceri.
Planul de afaceri trebuie să fie un instrument de lucru simplu, sugestiv şi pragmatic.
Anumite aspecte tipice este bine să fie atinse în elaborarea planului de afaceri. Prin abordarea acestora, întreprinzătorul demonstrează că are o percepţie globală asupra afacerii, că înţelege toate aspectele ei, atât cele tehnice cât şi cele financiare sau de resurse umane. Demonstrează mediului exterior (dar şi celui interior) că stăpâneşte situaţia.
Principalele aspecte (v. modelul prezentat în cadrul acestui capitol) care pot fi avute în vedere în cadrul unui plan de afaceri sunt:
a. Viziune, strategie
b. Istoric, management, resurse umane, activitatea curentă
c. Analiza pieţei
d. Analiza costurilor de operare
e. Investiţii necesare
f. Proiecţii financiare
g. Anexe
a. Viziune, strategie
Cuvinte pretenţioase, dar în esenţă atât de simple.
Totul pleacă de la viziune.
Fiecare întreprinzător are o viziune.
„Vreau să produc subansamble auto pe care să le vând Uzinei Dacia”
„Vreau să fabric confecţii pentru copii”
2
„Vreau să produc şi să comercializez sucuri din fructe de pădure”
„Vreau să înfiinţez o reţea de Internet - cafe”
„Vreau, vreau, vreau . . . ”
„Vreau - iată o viziune. Această viziune e de fapt obiectivul final către care vrei să te îndrepţi prin afacerea ta. Calea pe care ai hotărât să porneşti pentru a atinge şi împlini viziunea este strategia firmei tale.
Pentru a clarifica noţiunea de strategie trebuie să răspunzi la următoarele întrebări:
• Care este esenţa afacerii tale ? Ce anume va genera bani şi profit ?
• Cum vrei să arate produsele/serviciile tale ?
• Ai deja un model sau un prototip ?
• Cine vor fi clienţii tăi ?
• Există o ofertă comparabilă pe piaţă ?
• Unde vrei să ajungi într-un interval de 5 ani. Fixează-ţi obiective cuantificabile!
• Care este punctul tău tare care te determină să crezi că vei avea succes ?
• Există un consens între asociaţi/acţionari referitor la problemele mai sus menţionate?
b. Istoric, management, resurse umane, activitatea curentă
Istoricul unei afaceri este foarte important pentru a înţelege afacerea în sine, afacerea din prezent. Iar afacerile nu se nasc din neant. Ele se nasc în jurul voinţei unui/unor oameni, apoi se dezvoltă şi funcţionează, conduse de acei oameni. Parafrazând zicala populară “omul sfinţeşte locul” putem fără îndoială afirma că “managerul sfinţeşte afacerea”. Managerul sau viitorul manager ar trebuie să-şi pună întrebări de genul:
􀀻 Ce experienţă practică aduci în afacere ?
􀀻 De ce cunoştinţe teoretice dispui ?
􀀻 Ce referinţe poţi prezenta ?
􀀻 Este familia ta dispusă să te sprijine ?
􀀻 Dispui de mijloace financiare pentru a întreţine familia în perioada dificilă de început a afacerii ?
􀀻 Dispui de mijloace financiare pentru a sprijini afacerea ?
􀀻 Dispui de aport în natură pentru a sprijini afacerea ?
􀀻 Cunoştinţele/experienţa ta sau a partenerului tău acoperă domeniile cheie ale afacerii ?
􀀻 Unde vei localiza sediul organizaţiei ?
􀀻 De câţi angajaţi ai nevoie ?
􀀻 Ce calificări trebuie să aibă angajaţii ?
􀀻 Ce nivel de salarizare trebuie prevăzut ?
􀀻 Poţi găsi pe piaţa muncii specializările necesare ?
􀀻 Ai schiţat o structură organizatorică ?
O întrebare specială cu o semnificaţie deosebită se referă la:
􀀻 Unde va fi localizată afacerea ta ?

Pentru a putea avea în vedere toate criteriile ce privesc alegerea amplasamentului (locaţia) afacerii tale, v. chestionarul din capitolul 2.

Desi majoritatea il vad doar ca pe un instrument de atragere a finantarii, un bun plan de afaceri este folosit pentru a defini obiectivele, strategia, pasii-cheie si mijloacele intrebuintate pentru a ajunge la obiectivele propuse.

Planul de afaceri da fiecarei persoane cu responsabilitate in firma o linie directoare, un scop si modul sau modalitatile cum se poate ajunge acolo.

Consultantul

Cu toate ca multe companii mari au departament specializat sau persoane anjgajate anume sa concepa un plan anual / multi-anual, pentru IMM-uri aceasta sarcina revine patronului / managerului.

Recomandam insa sfatul specialistilor independenti, din mai mult motive: in ciuda costurilor mai ridicate, un mare beneficiu al folosirii unui specialist independent este obiectivitatea.

Prin recomandari, alegeti pe cineva care este la curent cu miscarile din cadrul sectorului in care activati, dar care nu se incurca in exprimari complicate.

Insa cel mai mare avantaj al unui consultant independent este capacitatea de a nu fi inchistat intr-o gandire tarata de rutina si cliseele specifice sectorului in care activati: in locul uni conultant cu foarte mare experienta in sector dar fara experiente diverse,  alegeti mai bine un consultant cu experienta moderata pe piata Dvs. dar cu experienta diverisificata multi-sectoriala, cu imaginatie si de aici cu capacitatea de a vedea dincolo de clisee: „think outside the box” cum spun englezii si americanii !

Principii de baza

Un plan de afaceri bun trebuie sa fie clar, concis si pana la 25 pagini (plus anexe). Pentru a capta atentia finantatorului, se intocmeste si un rezumat (”executive summary”) de maxim 2 pagini.

Un bun manager considera planul de afaceri drept un instrument esential de lucru si compara situatia la zi sau cea „din teren” cu prezumptiile (”assumptions”) facte in planul de afaceri – vazand eventual si in care dintre scenarii se incadreaza: daca situatia oglindeste scenariul pesimist e timpul pentru „management de criza”, nu-i asa?

Planul de afaceri este esential nu numai pentru conducerea unei afaceri, ci si in fata bancilor sau altor finantatori in cazul in care aveti nevoie de finantare.

Orice bancher experimentat poate face diferenta intre un plan bun si unul slab conceput dintr-o privire: „calcaiul lui Ahile” sunt de cele mai multe ori prognozele de „cash flow” (flux de lichiditati) care trebuie sa fie realiste in ce priveste continuitatea cu istoricul financiar recent al firmei.

In cazul in care afacera este noua, finantatorul se intereseaza de existenta unor cat mai bune si realiste prezumptii, din care sa rezulte proiectii credibile, inclusiv scenarii de tipul "in cel ami bun caz", "in cel mai rau caz", „mediu”, "cel mai probabil".

In plus, firma trebuie sa aiba pregatite solutii credibile pentru scenariile pesimiste sau de criza, inclusiv ce resurse alternative sunt disponibile in cazul ca se ivesc probleme.

Etape esentiale
Descrierea AFACERII 
- trebuie sa evidentieze clar obiectivele afacerii si avantajele competitive pentru atingerea lor.
Nici un plan de afaceri nu este credibil fara o evaluare realista a produsului, a pietei-tinta si a concurentei.

Informatii
Þ      Forma Legala a afacerii: SRL, SA, alta forma.
Þ      Structura Actionariat / asociati. Profil patroni: experienta, studii, alte afaceri. Contacte.
Þ      Licentele si permisele legale necesare pentru a functiona.
Þ      Istoric: daca este o afacere noua, independenta / filiala; achizitie, extindere, franciza.


PIATA si PRODUSUL / SERVICIUL - Ce oferiti pietei?

Þ      PIATA (INDUSTRIA / SECTORUL)  pe care activati / veti activa;
Þ      NEVOIA pe care o veti satisface prin PRODUSELE / SERVICIILE Dvs.
Þ      Faza de dezvoltare in care se afla Produsul / Serviciul: idee, prototip, produs finalizat care inca nu se vinde, produs finalizat ce se vinde deja cu succes unei clientele multumite.
Þ      Intrebare cheie: prin ce va diferentiati / va veti diferentia de concurenta ? - aspectul de unicitate al afacerii Dvs., de ce si in ce fel va atrage clientii.
RAPORT CALITATE-PRET OPTIM / un PRET mai mic / o CALITATE mai ridicata / o DIVERSIFICARE superioara a ofertei / DISPONIBILITATE imediata si PROXIMITATE / o MARCA cu notorietate / PERSONAL amabil si SERVICII POST-VANZARE superioare – de aici LOIALIZAREA clientelei / PROMOVARE s.a.

De ce va fi PROFITABILA afacerea Dvs.?
Descrieti - succint in aceasta faza – pe larg la sectiunea financiara:
Þ      Raport Venituri vs. Cheltuieli „specifice” (pe Unitate produs / serviciu) cand functionati la capacitate – de aici se va vedea PROFITABILITATE potentiala pentru finantatori !
Þ      la ce volum al afacerii / capacitate de productie se atinge „Pragul de Rentabilitate” ?

Analiza SWOT a afacerii-tip din sectorul Dvs. si specific a afacerii Dvs.:
Þ      Strengths = puncte tari (interne, endogene)
Þ      Weaknesses = puncte slabe (interne, endogene)
Þ      Opportunities = oportunitati (exogene, adica din partea mediului extern)
Þ      Threats = amenintari (exogene, din partea mediului extern).

Produsul / Serviciul

Beneficiile produsului sau serviciului oferit trebuie prezentate din perspectiva consumatorului. Un antreprenor de succes stie ce vrea consumatorul sau are o idee despre asteptarile sale. Anticiparea de acest tip ajuta foarte mult la obtinerea satisfactiei clientului si la formarea loialitatii acestuia, fiind la baza oricarei strategii serioase apte de a depasi decisiv concurenta.

Descrieti:
Þ      produsul / serviciul – caracteristici principale pe tipologii;
Þ      ce beneficii aduce consumatorului;
Þ      ce aduce diferit produsul /serviciul oferit de Dvs., prin ce va diferentiati de concurenta;
Þ      cum se incaseaza banii pentru aceste produse / servicii;
Þ      cum se loializeaza clientela in cazul produsului / serviciului oferit.

Localizarea si amplasamentul

Succesul sau esecul afacerii Dvs. depinde foarte mult de locatia aleasa si / sau de localizarea si accesibilitatea canalelor de distributie alese. E esential sa fiti aproape de consumatori, pentru ca acestia sa aiba simtul accesibilitatii si al sigurantei.

Care sunt nevoile principale ale locatiei de vanzare / prestari servicii:
Þ      Exista segmente de piata sau demografice de interes ?
(exista destule analize cu puterea de cumparare a populatiei pe fiecare oras / cartier de mare oras ales si amplasamentul concurentei – trebuie doar interpretate profesionist) 
Þ      De cat SPATIU / punct de lucru aveti nevoie pentru confortul Clientului / angajatilor ?
Þ      De ce zona / cladirea aleasa: e un vad bun de vanzari, cladirea „impune un standard”?
Þ      Accesibilitate (inclusiv pentru transport in comun; luminare stradala buna s.a.).
  
Planul de Marketing

Un plan de marketing de succes pleaca de la buna cunoastere a nevoilor, dorintelor si asteptarilor clientilor, ca si a comportamentului tipic al consumatorului si a fidelitatii lui pe piata specifica. Segmentati-va clientii actuali si cei potentiali in functie de varsta, sex, venit, nivel educational, rezidenta... si creionati modele comportamentale pe fiecare sub-categorie.

Identificind acesti factori, se poate realiza o Strategie de Marketing inteligenta si eficace.
In prima faza, efortul de PR si marketing se va concentra asupra acelor clienti care aproape sigur se vor indrepta spre produsul / serviciul oferit. Odata cu extinderea numarului de clienti, va trebui modificat si planul de marketing, pentru a-i include treptat si pe ceilalti si eventual pentru a capta segmente initial ignorate.

Þ      Cine sunt clientii? Definiti si Segmentati piata vizata.
Þ      Piata pe care se intra este in Crestere / Constanta / in Declin / Noua
Þ      Poate fi extinsa piata (cu costuri specifice acceptabile pe „unitatea marginala”) ?
Þ      COTA DE PIATA - cum o veti atrage, mentine si creste?
Þ      Care este politica de preturi?

Concurenta
Þ      Care sunt primii 5 concurenti directi ?
Þ      Cine sunt concurentii indirecti
Þ      Cum sunt afacerile acestora: constante, in crestere, in declin? Care sunt punctele lor tari /cele slabe? Ce canale de promovare, distributie, ce politici de marketing folosesc?
Þ      Exista informatie destula pe piata pentru a fi permanent la zi cu pozitia competitorilor? Cum se obtine aceasta informatie? Monitorizati-va permanent principalii concurenti !
Þ      Cum va protejati avantajele competitive / informatia despre asta in fata concurentei?
Þ      Care sunt produsele de SUBSTITUTIE ce ameninta insusi sectorul pe care activati?
  
Politica de pret si vanzari 

Politica de pret trebuie sa fie „consistenta cu”, aliniata pozitionarii Brandului Dvs. pe piata si strategiei de comunicare (PR) alese. Nu inselati asteptarile consumatorului vizat !

Astfel, puteti sa va pozitionati definitiv drept ofertantul unui produs / serviciu mai ieftin decat concurenta, in cazul in care aveti astfel de avantaje competitive ! Atunci puteti recurge la promovari prin mostre gratuite, premii prin concursuri mass-media, un produs gratuit la X cumparate, un produs gratuit la unul complementar de succes s.a., in functie de specificul afacerii Dvs.

Daca va pozitionati insa drept o companie mai scumpa dar de o calitate superioara, sau mai scumpa datorita diversificarii sporite sau prin servicii adiacente si post-vanzare superioare, puteti alege inclusiv „perioade promotionale” in care preturile sa fie mai mici decat ale concurentei, insa consumatorul de pe piata Dvs. tinta trebuie sa afle din timp si printr-un mesaj clar acest lucru, altfel se va simti „inselat” cand perioada promotionala se termina !

Politica de pret se modifica in functie de conditiile pietei si variatiile preturilor concurentei, insa pozitionarea relativa fata de concurenta e bine sa ramana consecventa pentru perioade lungi ! Mai bine abordati strategia de „preturi multiple”, adica introduceti noi game de produse / servicii – ex. „oferta premium” sau „oferta de baza” - decat sa fiti incoerenti in pozitionare !

„Mixul de Marketing”: Produs – Pret – Plasament (distributie) – Promovare trebuie planificat si executat „ca la carte” – de preferinta cu consultanti specializati sau personal cu mare experienta in asa ceva.
Canalul de distributie utilizat (ex. agenti de vanzari, mari distribuitori, vanzatori en-gros si en-detail s.a.) trebuie atent ales pentru fiecare segment vizat pentru a ajunge la o distributie optima. Odata ales, canalul de distributie, se pot stimula diferitele componente ale acestuia.
Cheia succesului si profitabilitatii este sa aveti o strategie de marketing bine planificata si INTEGRATA cu STRATEGIA FINACIARA si modelul financiar pe care va bazati, adica fiecare miscare de preturi si promotiile trebuie monitorizate constant ca si costuri si profitabilitate specifica pe fiecare produs / serviciu din PORTOFOLIU. Astfel, in timp, veti putea constata ca anumite produse din portofoliul Dvs. au inghtit investitii de promovare prea mari si nu si-au justificat costurile, asa incat fie produsul nu a fost bine conceput, fie a fost gresit pozitionat ca si pret, ori distribuit pe canale improprii sau a avut o comunicare defectuoasa pe piata-tinta.

Pe baza Planului Financiar, incearcati sa determinati pretul care, in combinatie cu volumul de vanzari, maximizeaza profitul !

Branding-ul, Relatiile Publice si Publicitatea

Brand-ul, sigla si si sloganul ales joaca un rol covarsitor in societatea informationala in care traim deja – epoca post-industriala ! Fiecare afacere se bate cu zeci si sute si poate mii de concurenti potentiali de pe toate meridianele (comertul e liber ! – tarifele vamale sunt pe cale de disparitie, UE doreste si circulatia fara bariere administrative a serviciilor de orice tip !)...
Si astfel fiecare produs se bate pentru un loc cat de mic in mintea clientului, in slabiciunile lui !

Brand-ul trebuie sa fie „consistent”, aliniat valorilor companiei / firmei si sa promoveze produsele si serviciile acesteia drept „o experienta pozitiva” pe care te poti baza intotdeauna. Aici e esential ca si angajatii trebuie sa devina bine „patrunsi de cultura organizationala” si motivati sa ofere clientilor aceasta experienta constanta calitativ !

Publicitatea si Promovarea trebuiesc executate atent - pe canalele cele mai eficiente pentru segmentul de clienti vizat. Acestea creeaza notorietate cat mai larga marcii, atrag noi clienti, dar in acelasi timp consolideaza imaginea brandului in cadrul segmentului de clienti deja atras.

Campaniile de PR – inclusiv sponsorizarile culturale si sportive – trebuie sa comunice la randul lor atasamentul Brandului fata de valorile impartasite de clientii Dvs. si de comunitatea locala.

Planul de Management si executie a strategiei

Conducerea unei afaceri necesita dedicatie, perseverenta, abilitatea de a lua decizii operationale si finaciare optime in timp real, ca si abilitatea de a motiva si inspira angajatii, de a le valorifica potentialul creativ si spiritul de initiativa.

Oamenii sunt cele mai importante resurse ale unei afaceri. Coeziunea echipei trebuie construita si adancita pas cu pas, prin coerenta manageriala. Trainingurile – de coeziune a echipei sau instruire profesionala – sunt utile prin planificare inteligenta si complementaritate.

MANAGEMENTUL MEDIU trebuie sa fie foarte bine specializat. Insuflarea unei „culturi organizationale” sanatoase – care respecta si amplifica valorile Brandului – e un lucru cheie, care nu poate fi suplinit prin simpla recrutare de noi manageri medii cu CV impresionant !
Intrebari-cheie: Care sunt punctele tari si cele slabe ale echipei manageriale? Care sunt indatoririle acesteia? Sunt bine definite aceste indatoriri? ORGANIGRAMA e eficienta?

POLITICILE de SALARIZARE si cele de PREMIERE / MOTIVARE trebuiesc corelate cu performanta angajatilor – cantitativa dar mai ales calitativa – si cu dedicatia demonstrata.

Angajatii de orice rang trebuie sa simta ca sunt permanent IMPLICATI, ca le este ceruta imaginatia si sunt liberi sa-si foloseasca potentialul creativ: ei au adesea idei inovatoare care pot duce la acoperirea unor noi segmente de piata, la perfectionari ale produselor / serviciilor deja existente, la noi linii de produse /servicii ce pot sa imbunatateasca laturile necompetitive.

SUBCONTRACTARE („OUTSOURCING”) a unui proces de productie / intern:
Þ      motivatia (lipsa capital, lipsa competentelor in domeniu; cresterea profitabilitatatii) si
Þ      securitatea - asigurarea ca procesul subcontractat nu va afecta competitivitatea pe termen mediu si lung, adica respectarea termenilor contractuali (termene de livrare, conditii de calitate) fata de clientii firmei va fi respectata.

RISCURI, SENZITIVITATE la riscuri si planuri de contracarare:
Þ      DEPENDENTA de Furnizori / Canal Distributie / Clienti si pana la
Þ      FINANCIARE: fluctuatiile pietei Valutare / Dobanzilor.

Planul de management trbuie sa cuprinda „borne de performanta” („yardsticks”) care trebuie atinse pe parcursul implementarii. Orice deviere, neimplinire semnificativa trebuie sa conduca la masuri de corectie in timp real - pe cat posibil, dupa cum orice succes peste previziuni poate crea probleme: de la lipsa de finantare la lipsa de personal specializat. Asa incat planificarea trebuie redefinita permanent cand conditiile se schimba, piata fiind la randul ei foarte „fluida”.

Planul Financiar

Prezumptiile (”Assumptions”)
Prezumptiile trebuie sa dovedeasca o bune cunastere a pietei-tinta: marime si evolutie prognozata, cu rata de crestere medie; jucatorii principali si gradul de concenrare a pietei.

Dupa o segmentare corespunzatoare a clientelei potentiale / existente, se defineste Clientul-tipic, „portretul-robot” si comportamentul de consum al acestuia pe fiecare segment in parte.

Se mai defineste Cantitatea Medie de produse / servicii cumparata de clientul-tipic si Marjele brute de profit practicate pe fiecare segment, in conformitate cu Strategia de Marketing.

Se atribuie cote de piata pe fiecare segment - existente / proiectii pe anii urmatori, pe SCENARII:
Þ      Pesimist
Þ      Mediu
Þ      Optimist
„Cel mai probabil” scenariu e bine sa nu fie cel mediu, ci o medie ponderata a celor 3 enumerate deja, in care media ponderata se poate „parametriza” oricand, la cererea finantatorului „avocat al diavolului” din modelul matematic (un simplu Excel face minuni !): ex. in loc de simplistul 33%-33%-33%, un 30%-45%-25%.
Se va lucra in moneda CONSTANTA (EUR, USD sau ROL la nivelul anului 2004). Verificarile ulterioare ale indeplinirii planului vor tine cont de inflatie sau depreciere / apreciere valutara.

Bugetul de start trebuie sa acopere urmatoarele cheltuieli:
Taxe legale si consultanta profesionala la infiintare; Licente si permise; Locatie sediu – costuri achizitie si amenajare; Birotica; mijloace Transport management; Utilaje si Echipament; Personal (costuri de angajare); mijloace Transport pentru Distributie daca e cazul; creatie pachet Brand & logo & slogan; ca si un FOND de RULMENT (salariile pe prima luna si aprovizionarea pentru primul „ciclu de fabricatie” - pana la incasarea banilor aferenti acestuia).

Cheltuielile operationale RECURENTE includ:
Chirii; Leasing daca e cazul; Salarii si prime; Utilitati; Mentenanta echipamente-revizii minime; Asigurari; Contabilitate; Publicitate si promovare; Protocol; Cheltuieli neprevazute s.a.

Acestea sunt toate CHELTUIELI FIXE.

Este ideal sa proiectati separat CHELTUIELILE operationale VARIABILE (Aprovizionare Materii Prime, Materiale Consumabile si auxiliare; Mentenanta suplimentara; Forta Munca temporara, Redevente = drepturi intelectuale la produsele sub licenta altora) pentru a avea permanent sub ochi tabloul profitabilitatii, care se obtine prin calculul PRAGULUI de RENTABILITATE !

Ex.: cel mai bun exemplu e impartirea Utilitatilor in fixe (cele de la sediu si care tin instalatiile la cota de avarie) vs. Variabile (cele care depind de cantitatea de produse / servicii livrate).

COSTURILE FINANCIARE sunt date fie de ratele la imprumuturile bancare, fie de eventualele diferente de curs valtar sau costuri de „hedging” (acoperirea riscului valutar).
Sectiunea financiara trebuie sa cuprinda toate cererile de imprumut pe care le-ati facut.

Tinand cont de Prezumptiile si Scenariile trasate, de Veniturile si Cheltuielile prognozate – aranjate dupa tipologia prezentata – se fac proiectiile financiare pe viitorii 5 ani. Daca afacerea exista deja, acestea trebuie sa se potriveasca logic cu istoria recenta, sa aiba continuitate !

PLANUL FINANCIAR va cuprinde obligatoriu
Þ      Balanta contabila;
Þ      Proiectia veniturilor si cheltuielilor reale (implicit profitul si pierderile prevazute)
Þ      Cash-Flow-ul (previzionare de lichiditati - pe minim 3 ani, detaliata chiar pe luni pentru primul an si pe trimestre pentru urmatorul an);
Þ      Inventar - sistemul de contabilitate de gestiune si control; lista echipamente / provizii;
Þ      Indicatori sintetici de analiza financiara.


In final dar nu in cele din urma, incercati sa va formati o GANDIRE STRATEGICA centrata pe ceea ce vindeti cu adevarat si pe avantajele competitive ale firmei Dvs.

Spre exemplu, Carrefour sau Cora nu vand alimente, bunuri de igiena personala, haine si electrocasnice... Alimente sau bunuri de igiena pur si simplu vinde si chioscul din fata blocului, dar marile hipermerketuri vind de fapt altceva !
Carrefour sau Cora vand mai degraba DIVERSITATE combinata cu servicii LOGISTICE de varf, care prin eficienta lor, ca si prin puterea de negociere uriasa fata de furnizori, asigura pentru clientul final preturi foarte reduse, apropiate de cele de producator.

PLAN DE AFACERI "PIZZA "
 Întocmit în scopul evaluării unei noi afaceri privind producerea şi livrarea la diomiciliu    
SUMAR__________________________________________________________________ 2
ÎNTREPRINDEREA_______________________________________________________ 4
PRODUSELE ŞI SERVICIILE______________________________________________ 4
PIAŢA ŞI STRATEGIA VÂNZĂRILOR_______________________________________ 5
CONCURENŢA___________________________________________________________ 6
AMPLASAMENTUL ÎNTREPRINDERII______________________________________ 7
PRODUCEREA___________________________________________________________ 8
MANAGEMENTUL ŞI PERSONALUL_______________________________________ 9
PLANUL FINANCIAR_____________________________________________________ 9

Întreprinderea "PIZZA "  este o întreprindere de producţie. Activitatea întreprinderii se va axa pe producerea pizzei italiene originale şi livrarea acesteia la domiciliul clientului.
Pizza va fi produsă şi livrată în aşa mod ca să-şi păstreze gustul şi calitatea până la consumator. Vor exista mai multe feluri de pizza, clientul având posibilitatea să comande oricare în cantităţile dorite la un preţ accesibil, de $1.06. Preţul pizzei va fi mai mic sau egal cu preţurile de pe piaţă, însă calitatea produsului nostru va fi net superioară.
Investiţia necesară este de $24723.41. Acestea vor fi folosite pentru procurarea utilajelor de producţie şi materiei prime necesare. În primii ani întreprinderea va utiliza o capacitate de producţie de numai la 60%. În următorii anii se planifică mărirea volumului vânzărilor  şi ridicarea gradului de utilizare a capacităţii de producţie până la 80%.
Vor exista 2 pizzerii localizate în sectoarele Centru şi Râşcani ale oraşului Chişinău, care vor produce şi realiza circa 12000 pizza lunar. Personalul întreprinderii va fi compus din director, vice-director pe realizare, vice-director pe producţie, 2 bucătari, 4 ajutori ai bucătarului, 2 angajaţi pentru livrare.
Conform studiilor întreprinse piaţa pe care va activa întreprinderea este o piaţă în creştere, caracterizată printr-o cerere puternică la astfel de produse. Cumpărătorii vor fi în principal persoanele cu vârsta între 15-40 ani.
Estimând rezultatele financiare viitoare obţinem un profit anual de cca. $18107.57, în condiţiile de venituri minime şi cheltuieli maxime, regimul de lucru fiind de 10 ore pe zi. În perspectivă se prevede extinderea întreprinderii şi în celelalte sectoare ale oraşului.

ÎNTREPRINDEREA

Întreprinderea "PlZZA"  cu un capital statutar de $1149 a fost înfiinţată la 25.10.2000 şi este înregistrată la Camera Înregistrării de Stat pe lângă Ministerul Justiţiei  sub numărul 33334.
Întreprinderea este o societate cu răspundere limitată şi face parte din categoria întreprinderilor mici. Întreprinderea este proprietatea a 3 membri asociaţi.

Repartizarea capitalului statutar al “PIZZA”  între asociaţi

Asociatul
Suma, $
Cota, %
Turc Ion
   459,6
40
Lipan Aurel
   344,7
30
Pădurescu Mihailov
   344,7
30
Total
1149,0
100
Scopul întreprinderii este satisfacerea necesităţilor populaţiei mun. Buc , cu produse alimentare (pizza) şi prestarea de servicii prin activitatea de antreprenoriat pentru realizarea intereselor sociale şi economice ale membrilor asociaţi pe baza beneficiului obţinut.
Pentru realizarea scopurilor propuse întreprinderea va practica următoarele genuri de activitate:
• producerea şi realizarea la comandă a pizzei italiene originale;
• livrarea pizzei la domiciliu.
Preţul pizzei, precum şi preţul livrării va fi acceptabil.

 PRODUSELE ŞI SERVICIILE

Produsul care va fi fabricat de societate şi anume pizza originală va satisface cele mai rafinate gusturi ale celor mai alintaţi gurmanzi. Produsul firmei noastre este orientat spre satisfacerea nevoilor zi de zi, fie zi de lucru, fie zi de sărbătoare.
Pizza propusă de firma va avea gusturi diferite şi specifice. Acest gust se va datora condimentelor proaspete şi neobişnuite, de obicei neutilizate de alţi producători de pizza, din cauza că pizza se fabrică după o recetă unica italiană. Denumirea pizzei va fi la fel diferită, aceasta depinzând de materia primă şi condimentele folosite la fabricarea produsului finit.
Vor exista următoarele denumiri originale:
Pizza Tropicana - cu ananas şi ciuperci;
Pizza Salami - cu salam proaspăt şi ouă bătute;
Pizza Vegetară - cu ciuperci, ceapă şi piper verde;
Pizza Peşte - cu peşte, usturoi şi caşcaval;
Pizza Tomato - cu sos din roşii proaspete, caşcaval şi măsline.
Se preconizează de a produce pizza de diferite mărimi şi, respectiv, de diferite greutăţi. Pe viitor se propune producerea pizzei cu greutate şi mărime specială, comandată de fidelul client.
Dimensiunile şi greutăţile pizzei propuse de societatea noastră sunt următoarele:
Pizza normală, având un diametru de circa 15 cm şi o greutate de 280g.
Pizza mare cu diametrul de 20 cm şi o greutate de 350g.
Pizza cu mărimi şi greutăţi speciale, la dorinţa clientului.
Produsul original al firmei va satisface gusturile fiecărei persoane, graţie posibilităţilor pe care le oferim clienţilor. Viitorii clienţi ai firmei vor putea comanda pizza conţinând diferite produse şi condimente specifice.
Întreprinderea preconizează să folosească un ambalajul original, în care va fi livrată pizza. Acesta va consta din foaie de carton presat, având imprimate pe faţă emblema întreprinderii şi date ce caracterizează întreprinderea, adresa juridică, numerele de telefon.
De asemenea întreprinderea va primi comenzi de livrare a pizzei la consumator pentru zile de naştere, sărbători şi alte ocazii speciale.

 PIAŢA ŞI STRATEGIA VÂNZĂRILOR

Produsul fabricat şi oferit de firmă fiind un produs final, va fi realizat pe piaţă consumatorului şi este orientat persoanelor de toate vârstele.
Piaţa aleasă de întreprindere este o piaţă în creştere, relativ nouă în republica noastră. Firma este unica firmă care prestează asemenea servicii în raza municipiului Buc. In viitorul apropiat, dacă veniturile de la activitatea vor spori, se aşteaptă deschiderea noilor filiale în alte sectoare ale municipiului, precum şi în alte oraşe.
Dat fiind faptul că în municipiu nu există concurenţi reali ai întreprinderii, cota pe piaţă va fi majoră (se aşteaptă la 25-35%, aceasta mărindu-se respectiv odată cu poziţionarea şi pe alte pieţe).  
Pentru păstrarea şi lărgirea poziţiei pe piaţă întreprinderea va adopta o  strategie îndreptată spre:
-          -ridicarea calităţii produsului;
-          -lărgirea asortimentului produsului;
-          -ridicarea nivelului de deservire post-vânzare;          
-          -stabilirea unii preţ convenabil pentru toate păturile sociale.
Clienţii potenţiali ai întreprinderii sunt persoanele de toate vârstele, începând cu copiii de la 5 ani până la oamenii în vârstă. Totuşi piaţa ţintă a întreprinderii constituie persoanele vârsta cărora este între 15-40 ani.
Pentru ai determina pe clienţii să cumpere produsele fabricate de întreprindere, conducerea va pune accentul, în primul rând, pe calitatea deosebită a serviciilor prestate, preţul convenabil, amabilitatea la îndeplinirea comenzii, noutatea serviciului şi produsului. La toate acestea se mai adaugă faptul că produsele vor fi fabricate din materii prime  ecologic pure.
Pentru început frecvenţa sunetelor de comandă a produsului va fi mică, aceasta din urmă majorându-se odată cu ridicarea image-ului firmei şi afirmarea pe piaţa. De asemenea frecvenţa cumpărării se va deosebi de la o perioadă a zilei la alta, fiind mai mică în perioada zilei, apoi mărindu-se la sfârşitul zilei.
Produsele firmei vor ti distribuite direct consumatorului, în urma unui sunet de comandă. Distribuirea în raza pieţei alese va fi efectuată timp de 20-25 min., produsele fiind livrate în condiţii speciale, păstrându-se calităţile specifice.
Odată cu lărgirea activităţii şi pieţei de desfacere, se preconizează de a desface produsele şi prin intermediul unei reţele de magazine de firmă.
Preţurile la produsele livrate vor fi constituite din elementele proprii lor, reieşind din costurile de producţie şi din alte cheltuieli. Se preconizează de a stabili preţurile la un nivel mai jos cli 5-8% în zilele de sărbători etc.
Reclama produselor şi serviciilor prestate va fi efectuată prin intermediul reţelei mass-media, foi volante, standuri luminescente şi pe automobilele care livrează produsele firmei.
După ce produsele au fost fabricate la comanda clientului, în obligaţiile firmei intră livrarea produsului până la locul de destinaţie. Clienţilor care comandă peste un număr stabilit de produse, li se va acorda un mic cadou.

 CONCURENŢA

În raza municipiului Buc mai există doi producători de pizza (Pizza Roma   şi Viscol) şi alţi doi concurenţi indirecţi (McDona şi Dani-food). Vis-Pizza propune un asortiment foarte limitat şi nu livrează produsul la domiciliu. Pizza Romaproduce un asortiment destul de variat de pizza, de asemenea livrează pizza la domiciliu, dar deja este renumită în oraş pentru calitatea în permanentă scădere, şi timp îndelungat de pregătire. VPizza propune pizza la un preţ convenabil de $1.06 - $1.28, însă aspectul şi ingrediente fiind foarte primitive. Pizza R propune pizza la preţuri mult mai ridicate $1.70-$2.77. Prin combinaţia preţ&calitate, asortiment&noutate sperăm să cucerim un segment mai mare de piaţă.
În urma apariţiei întreprinderii “PIZZA” pe piaţă se presupune o  reacţie neîntârziată din partea Vioricai, care ar putea începe prestarea serviciului de livrare.
 Analiza punctelor forte şi slăbiciunilor concurenţilor

Puncte forte
Slăbiciunile
Vicol-Pizza
-          experienţă mare;
-          preţ atractiv;
-          amplasament favorabil
-          utilaj învechit;
-          calitate relativ scăzută;
-          asortiment redus
Pizza Romană
-          reţea de comercializare;
-          asortiment variat;
-          reţea de livrare
-          popularitate
-          amplasament favorabil
-          calitatea produsului;
-          timp mare de aşteptare


Analiza comparativă a concurenţilor
Indicatorii
Nr. max.
de puncte
(1-5)
PIZZA
Concurent
Vicol
Romana
Produsul sau serviciul
5
5
4
3
Preţul
5
4
5
3
Calitatea
5
4
3
4
Amplasarea întreprinderii
4
4
5
4
Distribuirea produsului
5
5
3
5
Deservirea post-vânzare




Image-ul întreprinderii
4
4
4
4
Alte:




Numărul de puncte
28
26
24
23
Comentarii





AMPLASAMENTUL ÎNTREPRINDERII

Întreprinderea va activa pentru început în mun. Buc. In urma unor studii şi cercetări s-a ajuns la concluzia că sectoarele cele mai potrivite pentru acest tip de activitate sunt Roşca şi Centru. Sectorul Roşca va deservi şi parţial şi sectorul Ciolpi , iar sectorul Centru parţial şi B .
Analizând sectoarele date putem afirma că acestea :
-         sunt relativ compacte;
-         venitul mediu la locuitorilor în general e destul de înalt;
-         infrastructura dezvoltată;
-         inexistenţa unei oferte largi de mâncături calde.
Concurenţii de asemenea se află în sectorul Centru, însă la “Vio” nu întotdeauna poţi găsi un loc liber, iar la “Romană”, pe care locuitorii o pot comanda şi de acasă, sunt puţine locuri si prepararea pizzei este foarte îndelungată.
Alte avantaje:
-          condiţii de lucru normale (electricitate, canalizare, încălzire, gaz, telefon);
-          existenţa staţiilor de alimentare cu petrol în apropiere;
-          existenţa unui număr mare de oficii, instituţii de învăţământ, cămine studenţeşti (Buiuca, Râşc), tinerii vor fi clienţii principali - pionerii serviciului întreprinderii.

 PRODUCEREA

Procesul de producţie constă în următoarele etape:
-          Aprovizionarea cu materie primă a întreprinderii.
-          Pregătirea aluatului după o receptură tradiţional italiană.
-          Coacerea pizzei în cuptoare.
-          Livrarea pizzei la domiciliu.
Materia primă va fi procurată de la producătorii autohtoni. Condimentele şi alte produse ce nu se produc în yona vor fi aduse din Gana.  Asociaţii au obţinut, graţie unor relaţii de prietenie, de la o pizzerie din Buc reţete originale .
Pentru coacerea pizzei va fi utilizat un cuptor special “CAST" în componenţa căruia întră forme de diferite mărimi (mici, medii, mari). In componenţa acestui bloc există 14 despărţituri - 7 pentru formele din aluat şi 7 pentru produsele alterabile unde va fi o temperatură constantă (0-20°C), fiecare despărţitură având 4 poziţii. Cuptorul este echipat cu funcţii suplimentare. Consumul de energie este reprezentat astfel: min. 8 kw/h, max. 20 kw/h. Echipamentul va fi furnizat de o societate Roma ce se ocupă cu transportul produselor şi utilajelor ''TALIN".
Realizarea pizzei la comandă va fi efectuată de câteva persoane cu ajutorul a 4 autoturisme închiriate timp de 20-30 min. Toate pizzele vor fi ambalate, ce va permite păstrarea gustului şi calităţii. Livrarea va fi efectuată de câtre 2 din asociaţi şi 2 persoane angajate. In caz că automobilul este ocupat cu o comandă, sau clientul se găseşte nu departe de pizzerie comanda va putea fi înfăptuită pe jos sau cu bicicleta. Se preconizează că întreprinderea va lucra între 8-12 ore în fiecare zi a săptămânii.
Planul de producţie şi realizare
Nr.
Denumirea produsului

Unitatea de măsură

Cost unitar
($)

Cantitatea

inclusiv

I trim

II trim

III trim

IV trim.

1.

Pizza- Pizzeria 1

buc.

0.77

72000

18000

18000

18000

18000

2.

Pizza- Pizzeria 2

buc.

0.77

72000

18000

18000

18000

18000

                                                                                                          
Încă un element cheie a activităţii este faptul că clientul va putea comanda orice combinaţie de componente constituitoare ale pizzei, preţul depinzând de ele.  

Firma va fi condusă de toţi asociaţii în dependenţă de cota fiecăruia la capitalul statutar al întreprinderii. Asociaţii vor coordona întreaga activitate, se vor ocupa direct de problemele de aprovizionare, producţie şi desfacere, de asemenea vor angaja şi controla personalul.
Procesul de producere a pizzei va fi efectuat de un 2 bucătari experimentaţi (foşti lucrători ai unui mic restaurant) şi 4 ajutori ai bucătarului. Procesul de desfacere va fi deservit de 2 dintre asociaţi şi alte 2 persoane angajate.
Salariul asociaţilor, cât şi personalului va fi alcătuit din salariu fix şi un comision. Astfel asociaţii vor primi un salariu de $63.83 lunar, care va oscila în dependenţă de volumul vânzărilor, la fel şi ceilalţi angajaţi efectuându-se o cointeresare a personalului în mărirea volumului vânzărilor. Salariul bucătarului va constitui $127.66, iar a ajutorului de bucătar $63.83. Persoanele angajate pentru livrarea pizzei vor încasa de asemenea câte $63.83. Cu fiecare angajat va fi încheiat un contract de muncă separat.

 PLANUL FINANCIAR

Necesităţile financiare totale pentru deschiderea afacerii constituie $24723.41, in care:
-          $14893.62 - pentru procurare utilajului din credite pe termen lung;
-          $6382.98 - pentru procurarea materiei prime din credite pe termen scurt;
-          $3446.81 - alte cheltuieli de producţie din surse proprii de finanţare.
Condiţii de creditare
Indicatorii

Pentru utilaj

Pentru cheltuieli curente

Mărimea creditului, $

14893.62

6382.98

Termen de creditare

3 ani

l,5ani

Rata anuală a dobânzii

20%

20%

Numărul de rambursări /an

4

4

Numărul perioadelor de graţie

2

2

Rata de rambursare calculată

1489.362

1595.745


Tabel de rambursare a capitalului împrumutat ($)
Nr.
Sold. creditor

Rata de
 rambursat

Rest de rambursat

Dobânda scadentă

Dobânda cumulată

I

21276,60

0,00

21276,60

1063,83

1063,83

2

21276,60

0,00

21276,60

1063,83

2127,66

3

21276,60

3085,11

18191,49

1063,83

3191,49

4

18191,49

3085,11

15106,39

909,57

4101,06

5

15106,39

3085,11

12021,28

755,32

4856,38

6

12021,28

3085,11

8934,17

601,06

5457,45

7

8936,17

1489,36

7446,81

446,81

5904,26

8

7446,81

1489,36

5957,45

372,34

6276,60

9

5957,45

1489,36

4468,09

297,87

6574,47

10

4468,09

1489,36

2978,72

223,40

6797,87

11

2978,72

1489,36

1489,36

148,94

6946,81

12

1489,36

1489,36

0,00

74,47

7021,28


Veniturilor şi cheltuirilor au fost calculate reieşind din cheltuielile şi veniturile pentru pizza normală (medie), pe baza căreia se formează şi celelalte. De asemenea cheltuielile de producţie au fost luate cele maxime posibile, iar veniturile ca minim probabile. Calculele sunt efectuate pentru 1 pizzerie.
Venituri previzionare:
Lunar: 6000 pizza*$1.06=$6360 trimestrial: $6360*3 luni=$19080
Cheltuieli previzionare:
Numărul de pizza pe zi 200, lunar 6000, anual 72000. Pentru fabricarea 1 pizza avem nevoie:
                             (lei)
Componentele costului

Total chelt.
lunar

Cost unitar lunar

- Cheltuieli constante:


Amortizarea utilajului
729.1667
0.121528
Arenda unei încăperi
900
0.15
Arenda unui automobil
900
0.15
Total cost fix
2529.1667
0.4215
- Cost variabil:


Salariu bucătarului
600

Salariul a 2 ajutori
600

Salariul pers. ce livrează
300

Salariul asociaţilor
450

Total salarii
1950
0.325



Combustibil
2160
0.36
Energie electrică
1920
0.32



Faină
1500
0.25
Caşcaval
5400
0.9
Pastrama
5400
0.9
Alte preparate
480
0.08
Ambalaj
180
0.03
Alte cheltuieli
200
0.0333
Total cost variabil
19190
3.198
Total cheltuieli de producţie
21719.1667
3.6195

Aceleaşi costuri în $ SUA                               4621.10                  0.77
Cheltuieli de producţie trimestriale =$4621.10*3=$13863.3
Cost fix anual=2529.1667*12/4.7=$6457.45
Pentru ambele pizzerii cifrele vor fi următoarele:
Venituri trimestriale l9080*2 pizzerii = $38160
Cheltuieli trimestriale =$ 13863.3*2 pizzerii = $27726.6

Situaţia veniturilor şi cheltuielilor
($ SUA)
Indicatorii
1 an
Total
1 an
2 an
3 an
I trim.
I trim.
I trim.
I trim.
Venituri de la realizare
38160
38160
38160
38160
152640
152640
152640
Cheltuieli de producţie
27727
27727
27727
27727
110906
110906
110906
Venitul brut
10433
10433
10433
10433
41734
41734
41734
Impozitul pe venit
2921
2921
2921

2921
11685
11685
11685
Profitul  net
7512
7512

7512
7512
30048
30048
30048
Rata de rambursat
0
0
3085
3085
6170
9149
5957
Dobânda bancara
1064
1064

1064
910
4101
2176
745
Profit disponibil
6448
6448
3363
3517
19777
18724
23346
Profit cumulat
6448
12896
16260
19777
39554
58278
81624

Fluxul de numerar
($ SUA)
Indicatorii
1 an
Total
1 an
2 an
3 an
I trim.
I trim.
I trim.
I trim.
Resursele financiare la începutul perioadei
3447
16278
22726
26089
29607
55767
74490
Intrări in numerar







Credite
21277
0
0
0
21277
0
0
Vânzări
38160
38160
38160
38160
152640
152640
152640
Total INTRĂRI de numerar
62883
54438
60886
64249
203523
208407
227130
Ieşiri din numerar







Investiţii
14894
0
0
0
14894
0
0
Cheltuieli curente
27727
27727
27727
27727
110906
110906
110906
Impozitul pe venit
2921
2921
2921
2921
11685
11685
11685
Rata de rambursat
0
0
3085
3085
6170
9149
5957
Dobânda bancara
1064
1064
1064
910
4101
2176
745
Total IESIRI de numerar
46605
31712
34797
34643
147757
133916
129294
SURPLUS/ DEFICIT de numerar
16278
22726
26089
29607
55767
74490
97836
Cost variabil unitar = $0,68
Punct critic sau pragul de rentabilitate calculat pentru o pizzerie
PC = 6457.45 / (1.06-0.68) = 16993.3 buc. anual.
Reieşind din calculele estimative se observă că întreprinderea va acoperi toate cheltuielile, deoarece va produce anual 72000 buc (la cu gradul de utilizare a capacităţii de producţie =(6000 buc./10000 buc)* 100%=60%) ce-i de 23,6 ori mai mult decât nivelul pragului de rentabilitate. Profitul obţinut îi va permite să-şi onoreze obligaţiunile sale atât faţă de bancă, cât şi faţă de buget, precum şi să acumuleze resurse financiare necesare pentru extinderea afacerii în viitorul apropiat. perspectivă
Prin hotărârea comună a celor 3 asociaţi, o perioadă de timp, până când întreprinderea nu va avea o poziţie financiară puternică, profitul va fi îndreptat spre dezvoltarea întreprinderii.
Menţionăm de asemenea că principiile noastre de lucru sunt: eficacitatea, acurateţea, punctualitatea şi dinamismul, principii preluate de la colegii noştri germani de la "PIZZA”, care din situaţii în care ne aflăm şi noi au ajuns la cifre comerciale de milioane.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu